Provjerite ljetno radno vrijeme u odjeljku Lokacije.

Ostvarite 10% popusta na gotovinsko plaćanje za iznose od 150€ ili više. Napomena: Različiti popusti se ne zbrajaju.

Svjetski dan dijabetesa obilježava se 14. studenog s ciljem podizanja svijesti o dijabetesu, stanju koje globalno utječe na milijune ljudi.

Ovogodišnja tema Svjetskog dana dijabetesa je "Pristup skrbi o dijabetesu", koja poseban naglasak stavlja na odgađanje ili sprječavanje komplikacija uzrokovanih dijabetesom tipa 2.

U nastavku donosimo pojedinosti o dijabetesu i njegovim osnovnim tipovima, broju oboljelih u Hrvatskoj i svijetu, kao i nekoliko savjeta za prevenciju.

Što je dijabetes?

Dijabetes je kronično stanje koje utječe na način kojim tijelo pretvara hranu u energiju.

Hrana, posebice ugljikohidrati, razgrađuju se u šećere (glukozu), koja se otpušta u krvotok. Rast razine šećera u krvi signalizira gušterači da otpušta inzulin, hormon koji omogućuje ulaz glukoze u stanice kako bi bio iskorišten kao energija.

Osobe koje boluju od dijabetesa ne mogu proizvesti dovoljne količine inzulina ili on ne može biti pravilno iskorišten u tijelu. Problem leži u činjenici da kada u tijelu nema dovoljno inzulina ili kada stanice prestanu reagirati na ovaj hormon, previše se šećera zadržava u krvotoku. Ovo stanje naziva se hiperglikemija. Dugoročno, hiperglikemija može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih komplikacija, poput bolesti krvožilnog sustava, bolesti bubrega i gubitka vida.

Koji su tipovi dijabetesa?

Postoje tri glavna tipa dijabetesa: tip 1, tip 2 i gestacijski dijabetes.

Tip 1 dijabetes je autoimuna bolest koja napada i uništava stanice koje proizvode inzulin u gušterači. Tip 2 dijabetes nastaje kada tijelo ne proizvodi dovoljne količine inzulina i/ili kada stanice ne reagiraju na inzulin na uobičajen način. Dijabetes tip 2 je najčešći oblik bolesti, koji se odnosi na 90 % svih slučajeva dijabetesa. Gestacijski dijabetes se javlja kod trudnica te najčešće nestaje nakon trudnoće, ali povećava rizik od razvoja dijabetesa tipa 2.

Više detalja o tipovima dijabetesa i njihovim simptomima saznajte u našem prethodnom blogu o dijabetesu.

Koliko je oboljelih od dijabetesa u Hrvatskoj i svijetu?

Prema procjenama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, u svijetu je oko 463 milijuna oboljelih od dijabetesa. Ova brojka drastično raste iz godine u godinu, što je vidljivo iz podatka da je 2000. godine u svijetu bilo oko 151 milijun slučajeva bolesti.

U Hrvatskoj je registrirani broj oboljelih oko 310.000, a procjenjuje se kako bi ukupan broj oboljelih mogao biti veći od 530.000. Čak 1 od 11 odraslih boluje od dijabetesa, a zabrinjava i činjenica da oko 50 % oboljelih nije svjesno svoje dijagnoze.

Savjeti za prevenciju dijabetesa

Prevencija dijabetesa temelji se na promjenama u načinu života koje mogu značajno smanjiti rizik od razvoja bolesti, posebno dijabetesa tipa 2. Evo i nekoliko ključnih savjeta za prevenciju:

  • Gubitak težine: smanjenje prekomjerne tjelesne težine moglo bi smanjiti i rizik za razvoj dijabetesa. Jedna studija pokazala je kako se gubitkom 7 % tjelesne težine rizik od dijabetesa smanjuje za 60 %, uz promjene u tjelesnoj aktivnosti i prehrani.
  • Povećana fizička aktivnost: redovita tjelovježba pomaže u gubitku težine, snižavanju razine šećera u krvi i povećanju osjetljivosti na inzulin. Osnovna preporuka je 150 minuta umjerene tjelovježbe, odnosno 75 minuta intenzivne tjelovježbe tjedno.
  • Zdrava prehrana bogata biljnim namirnicama: raznovrsna hrana bogata vlaknima, kao što su voće, povrće, mahunarke i cjelovite žitarice, pomaže u kontroli tjelesne težine i razine šećera u krvi.
  • Unos zdravih masti: prehrana s umjerenim količinama nezasićenih masti, poput maslinovog ulja, orašastih plodova i masne ribe, može pomoći u održavanju zdrave razine kolesterola te podržati opće zdravlje krvožilnog sustava.
  • Izbjegavanje potencijalno opasnih dijeta: GI (glikemijski indeks) dijeta, Paleo i Keto prehrana mogu biti od pomoći u smanjenju tjelesne težine, no ne postoje relevantna istraživanja koja ukazuju na njihov dugoročan utjecaj na tijelo, kao ni utjecaj na prevenciju i regulaciju dijabetesa. Umjesto pridržavanja kratkoročnih dijeta, preporučuje se fokusirati se na dugoročno, to jest cjeloživotno, zdrave prehrambene izbore. Prema Mayo Clinic-u, zdrava i uravnotežena prehrana trebala bi uključivati ½ voća i povrća bez škroba, ¼ cjelovitih žitarica i ¼ namirnica bogatih bjelančevinama, kao što su mahunarke i grahorice, riba i nemasno meso.

Promjene poput ovih mogu ne samo spriječiti razvoj dijabetesa već i poboljšati opće zdravstveno stanje i kvalitetu života pojedinca.

Dijagnosticiranje i praćenje dijabetesa

Pravovremeno otkrivanje i upravljanje dijabetesom su ključni za sprječavanje komplikacija i održavanje kvalitete života.

Mjerenje razine glukoze u krvi prvi je korak u dijagnostici dijebetesa. Dodatno, provjera razine inzulina u krvi također može biti jedan od koraka dijagnostike, no važno je znati kako niže vrijednosti inzulina ne moraju uvijek biti primjetne, posebice u ranim fazama bolesti.

Provjera hemoglobina A1c (HbA1c) preporučuje se za praćenje tijeka bolesti i uspješnost terapije. Određivanje mikroalbuminurije korisno je za kontrolu gestacijskog tipa dijabetesa, kao i provjeru razine rizika za razvoj kardiovaskularnih bolesti kod oboljelih od dijabetesa.

Pretrage je moguće obaviti bez prethodnog naručivanja na svim SYNLAB lokacijama.

Zaključak

Svjetski dan dijabetesa prilika je da potaknemo razgovor o važnosti prevencije i ranog otkrivanja dijabetesa. Edukacijom i malim promjenama u načinu života možemo utjecati na smanjenje incidencije ove kronične bolesti koja pogađa oko 10 % svjetskog stanovništva.

Sadržaj ovog bloga nije zamjena za konzultacije i savjete liječnika.

___________________________

Izvori:

https://www.cdc.gov/diabetes/basics/diabetes.html#:~:text=With%20diabetes%2C%20your%20body%20doesn,vision%20loss%2C%20and%20kidney%20disease.

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/7104-diabetes

https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2022/05/Dijabetes-u-Hrvatskoj-i-svijetu-2021.pdf

https://www.hzjz.hr/sluzba-promicanje-zdravlja/zivjeti-zdravo-kod-kuce-preporucene-dnevne-razine-tjelesne-aktivnosti-za-sve-dobne-skupine/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/type-2-diabetes/in-depth/diabetes-prevention/art-20047639

 https://www.synlab.hr/novosti/dijabetes (pretrage)

 

Često se čita...